Wednesday 12 January 2011

Journey Oxford to Cambridge

Sejuk la minggu ni, walaupun suhu dah naik ke 5Celcius. Tanggal 9 Jan 2011 ,kali ini aku ingin  berkongsi perjalananku ke Cambridge, bukan apa saja-saja nak datang dari Msia tentu payah. Melainkan ada projek atau conference di Cambridge. For sure ramai tahu Cambridge antara universiti ternama selain Oxford yang bila digabung selalu di panggil OxBridge.

Kebetulan pagi Ahad tu ade mild snow, so jalan sedikit licin. Kena hati-hati..... Perjalanan 2jam ini penuh dengan pelbagai cerita, biasala dengan budak-budak ni ade menangis, bergaduh but overall happy journey. Aku drive dengan berdasarkan arahan AWEK kami la...dibantu co-pilot Amirrul, sambil membaca buku Awang Murshid....seram.

Sampai saja Cambridge terus confirmkan lokasi masjid Abu Bakar, ok teguh di situ. Cambridge ni struktur bandar seperi dalam 1 bulatan, so shopping center dan tourist attraction semua di sekitar city center. Yang lebih menarik ada sungai or terusan mengalir sepanjang bandar ini.

Sebelum pergi aku dah buat study last minute, lokasi Masjid, Restoran Halal, Tempat Menarik dan shopping Center. Ini perlu planning agar ade improvement daripada perjalananKu minggu lepas ke Stonhenge->Bournemouth->Southhampton->Portsmouth(tak sampai sebab lewat).

Laluan kampung or countryside yang kami lalui memang menarik.....cool aje macam lalu highway LPT ke Kuantan hijau je. Respect how they preserved their land and forest. Sepanjang perjalanan jumpe juge industrial area yang banyak factory besar-besar SUZUKI, JOHN LEWIS, ASDA dan etc.

Ini gambar sepanjang perjalanan sebelum kita bercerita pasal CAMS

Anak bongsu mama dah thumbs up....dia dah 2weeks recover daripada deman dan batuk.













 Sunny day but temperature still 2.5Celcius!!! sejuk dalam mentari. Baru 30minit driving
Kesan snow diluar, jalan licin sikit. Ada sekali aku berhenti sebab terasa macam tayar pancit. Check punye check semua ok, may be jalan yang sedikit licin buat aku terasa tak balance.


Ninja kami tengah boring, buat jokes kat belakang tu..
 Isi minyak kejap....every week keep increasing. GBP126.9p almost RM6++ perliter..pehhhhh
New road, not been updated in our SatNav....but since there is a clear signboard to Cambridge...belasah aje.

Dah dekat tu, budak2 dah boring....

Cantek view..... captured by my lovely wife...Canon. Kat England ke ni...penuh dengan hutan dan pokok-pokok ni..... 



Sampai Cambridge dah ni....... hijau je city centre, banyak park boleh beriadah macam kat KL tu...

Heading towards city centre

Restoran Turkey halal sebelah Masjid, Mill Road




Huge park in the middle of city center

Sudah hampir dengan Parking area, very close to tourist information center Peass Hill.... GBP1.70 per hour. Mudah untuk tour tempat-tempat menarik.

Cite pasal Cambridge kita sambung kemudian, ok. Tchuss

4 comments:

  1. singah jap..cinonenx tak penah pegi obersea pun..
    tq visit my blog..nak folow lagi bagus..=p

    ReplyDelete
  2. Thanks, dah jadi jutawan tu boleh la lawat2 meluaskan fikiran... tk visit my blog, jadi le my follower..kita tukar2.tk

    ReplyDelete
  3. Ziarah petang. Wah really nice view. Hopefully...,satu hari nanti saya dapat pegi ke tempat ni. Dah follow u. Please follow me back supaya kita dapat bertukar cerita.

    ReplyDelete