Saturday 26 May 2012

Spain-@Granada

Malaga

Lokasi penginapan kami yg terakhir utk perjalananku kali ni d bumi Spain. Kami akan bermalam 2 mlm di hostel d bandar Malaga yg mempunyai aeropuerto sebelum pulang k Oxford. Bdr Malaga ini famous betul bg pelancong Britian yg selalu membuat kacau d sebabkan mabuk yg keterlaluan. Ini kerana harga alkohol d sini amat murah, so pelancong Britian memang mpunyai track rekod yg amat tidak baik d sini.

Kami tiba d hostel sekitar jam 10mlm, biasa la merayau2 juga nak cari. Nasib baik ia d jln utama. Bila smpai d lihat hostel begitu gelap d bhg bawah, nasib handphone Lebara masih mpunyai kredit&sedikit bateri. Bila call ownwer kata u have to go up stairs level 3. Bila aku ketuk pintu terdpt 3 ekor anjing yg sedang bersedia menerkam bkn utk serang aku but nak p outing dgn tuannya d mlm hari. Naik lg setingkat baru nampak pintu terbuka, owner dah tunggu. Bring ur fren i will explain, p la panggil anak2 yg sedang lena sambil angkut bag. Itulah nasib bdn. Bila nampak kami 1 family begitu ramah owner berbanding tadi. Selepas d explain semua, kami d bawa k dapur. Sepasang warga Jerman dok berborak.

Habis settle ambil barang, aku k dapur utk bertanya kpd warga Jerman tadi.
Entschuldigen Sie mich!
I habe eine frage
.... terkejut couple berdua tadi.....
Ich spricht ein beissen deutsch .... ayat yg selalu aku gunakan
Do we have internet here
Blah2....... itu skill berbahasa penting, bkn setakat 2 bahasa jika boleh pickup bnyk lagi baguih.Habis settle smua urusan maka aku pun melelapkan mata.

Pemandangan dr bilik hostel @Malaga

Granada
Keesokkan hari kami menuju ke Granada yg hanya 1 jam perjalanan. Tidak jauh mana, ada yg kata tak perlu bawa kereta ke Granada, memandangkan sudah bayar sewa kereta so just isi minyak. Lagipun agak sukar utk ber6 menaiki bas, takutkan terganggu pelancong plak.

Bandar Granada dr Al-Hambra

Mendaki ke Al-hamra... salji d atas sana

Pada awalnya kami menuju ke city centre tetapi seleepas beberapa kali tawaf x dpt parking. Maka kami pun menuju ke Al-Hambra yg terletak di atas puncak gunung. Memang gah dr jauh,  selalunya bdr bersejarah akan berada d atas bukit. Tidak terfikir bgaimana d bina kota2 yg cukup strategik ini. Dr segi saiz badan org, source batu-batan yg begitu banyak serta bilangan manusia yg amat ramai d perlukan utk membina istana ini.

Tiket dikenakan pada yg berumur 12thn ke atas, dan ada tertera masa utk melawat Palacio kerana jumlah pengunjung d suatu masa di kawal. Sungguh menakjubkan kerana Islam pernah smpai ke sini dan mempunyai tamaddun yg tidak dpt d sangkal oleh mana2 pihak. Islam bkn hanya menumpukan soal ibadat tetapi membawa suatu perubahan dr segi senibina, makanan, kehidupan seharian dan merupakan way of life. Itu yg amat di takuti oleh tak kira Barat, malah China & India.

Senibina islam memuji penciptanya dan senantiasa akan mengingati Allah dan Rasulnyaa. Tetapi jika kesan peninggalan senibina bukan Islam pasti akan memaparkan pelbagai statue yg x senonoh seperti gambar2 bogel, gambar binatang dan dll yg tidak langsung ingin menghubung kpd penciptanya.

Trademark bus di Granada.... Al-Hambra

Sampai d parkir Al-Hambra

Penulis bersama anak2 di depan pintu masuk Al-Hambra

Lihat... waktu melawat Palacios Nazaries ditetapkan, jgn terlepas

Seni rekabentuk.... dlm Al-Hambra

Berposing sebelum memasuki Palacio

Beratur memasuki Palacio

Keunikan senibina dlm Al-Hambra memuji kebesaran pencipta

Tertegun dgn ukiran dan struktur bangunan yg masih utuh

Taman air

Tertegun dgn keindahan taman&senibina

Bandar Granada

Panas tetapi dingin sesuai utk pelancong mcm kami

Portico and pool

Bdak2 sekolah juga tidak melepas peluang mengenali sejarah

Selepas menghabiskan masa di Al-Hambra kami kembali ke city centre Granada utk mencari souvenir dan makanan. Begitu banyak restaurante Halal di Granda dan tidak menjadi masalah utk kami menjamu selera. Memandangkan beberapa hari yang lepas kami sering menelan kebab, kami kebetulan terjumpa roasted chicken, Apa lagi... 2 ekor begitu cepat di makan oleh anak2. Resepi dr Morocco ini memang sedap terutama sos yg di buat sendiri.

Nampak aje begitu...tetapi memang sedap

Thumbs up drp Amirrul

Kemudian kami mencari masjid utk solat, sebenarnya sebelum itu telah terpusing2 tapi tidak di jumpai. Tapi taukeh maklum bhw tidak jauh ade Masjid, maka kami pun mencari2.

Tercari2 Mesjid

Mesjid kami berhenti bersolat. Daun tingkap mengikut stail Al-Hambra  iaitu mempunyai 2 lapisan iaitu kayu dan tingkap biasa.

Mencari souvenir dn berhenti bersama 4 tarbus..... Granada. Gracias

Terdapat juga bebarap kedai Kabab King di sekitar city centre, so tiada masalah utk makanan halal.

Berposing depan KABAB King

Suasana senja di Granada

Makan sudah, solat pun selesai. Maka kami pun menuju ke Malaga semula utk menghabiskan mlm terkhir sebelum keesokan harinya berlepas pulang di sebelah petang. alhamdullilah dpt juga kami mengunjungi Al-Hambra yg terlalu banyak kesan sejarah. Semoga, insallah Islam terus berkembang dan kembali ke zaman kegemilangan. Insaallah.

**Karangan ingat2 lupa....

1 comment:

1. Tahniah dan menarik. T.kasih Good information.. saya akan ke Malaga & Granada pada April 2013 ini.