Wednesday 11 April 2012

Spain @Córdoba

Córdoba

 Toledo ke Cordova

Selepas bermalam di Hotel Triano di awal pagi kami sudah checkout. Pengembara senantiasa mengejar masa. Mencari parkir di kws bandar agak sukar terutama berhampiran kws pelancongan. Malahan parkir adalah percuma. Akhirnya kami parkir sedikit jauh tapi ia amat bagus kerana kami dpt mengenali lebih jauh bdr itu.



Córdoba bandar budaya 2016




Cantek.. roman bridge merentasi Sungai Guadalquivir



Jambatan pejalan kaki dgn pemuzik jalanan

Dari Calahorra Tower ke arah Masjid Cordova



 Menuju ke Masjid Córdoba

Cordova sememangnya bndr hebat yg terungkap dalam sejarah.

" Sejarah Cordoba memasuki babak baru saat Islam datang ke wilayah itu pada 711 M atau 93 H. Ketika itu panglima Islam Tariq bin Ziad atas perintah gubernur Afrika Utara, di bawah pemerintahan Walid bin Abdul Malik atau Al-Walid I (705-715) dari Dinasti Umayyah berhasil menaklukkan Spanyol dari Goth Barat, Kekaisaran Visigoth. Dengan dikuasainya Spanyol, 700 tentara kavaleri Islam yang dipimpin panglima perang Mugith Ar- Rumi, seorang bekas budak, dengan mudah menguasai Cordoba.

Penaklukan Cordoba dilakukan pada malam hari. Mugith Ar- Rumi dengan pasukan berkudanya berhasil mendobrak tembok Cordoba. Selain menguasai Cordoba, pasukan tentara Islam juga menaklukan wilayah-wilayah lain di Spanyol seperti, Toledo, Seville, Malaga serta Elvira.

Selama pemerintahan Umayyah berpusat di Damaskus, Toledolah yang dijadikan ibu kota Spanyol. Cordoba baru menjadi ibukota Spanyol ketika dinasti tersebut  ditumbangkan oleh Dinasti Abbasiyah tahun 750 M.

Abdurrahman Ad-Dakhil atau Abdurrahman I sebagai penerus Dinasti Ummayah pindah ke Spanyol, yang waktu itu Islam sudah eksis. Ia menjadikan kota Cordoba sebagai ibukota pemerintahan dinastinya di benua Eropa.

Dalam membangun kota ini ia mengundang dan mendatangkan ahli fikih, alim ulama, ahli filasafat, dan ahli syair untuk bertandang dan mengembangkan ilmunya di Cordoba. Akhirnya kota ini menjadi pusat perkembangan ilmu, pengetahuan, kesenian dan kesusasteraan di seantero benua Eropa.

Pembangunan pada masa ini tumbuh pesat. Bangunan-bangunan berarsitektur megah bermunculan. Ketika malam tiba, jalan-jalan di kota hingga keluar kota diterangi lampu hias yang cantik dan anggun. Kota Cordoba pun terbebas dari sampah. Taman-taman nan indah menjadi daya tarik bagi para pendatang yang singgah di kota itu. Mereka bersantai di taman yang dipenuhi bunga dan tata landskap.

Tak heran, bila pada era itu Cordoba mempu mensejajarkan diri dengan Baghdad sebagai ibu kota pemerintahan Abbasiyah. Tak cuma itu, Cordoba juga setaraf dengan Konstantinopel, ibu kota kerajaan Bizantium serta Kaherah, ibukota kerajaan Fatimiah.

Saat Cordoba berada dalam puncak kejayaannya (abad ke 9 dan 10 M) terdapat lebih dari 200 000 rumah di dalam kotanya. Jumlah masjid sebanyak 600 buah, 900 public baths, 50 rumah sakit dan sejumlah pasar besar yang menjadi pusat perdagangan dan sentra perekonomian. Pada saat itu, Cordoba telah mampu menempatkan duta besarnya hingga ke negara yang amat jauh seperti India dan Cina.

Jejak kejayaan Islam di Cordoba tidak hanya meninggalkan bangunan-bangunan megah, namun mewariskan peradaban dan ilmu pengetahuan yang tak ternilai harganya.Kota yang terletak di Provinsi Andalusia, sebelah Barat Spanyol ini juga dikenal sebagai pusat ilmu pengetahuan. Di kota ini berdiri perpustakaan yang besar dengan jumlah volume kunjungannya mencapai 400,000 orang. Padahal pada waktu yang sama, perpustakaan-perpustakaan besar di Eropa, volume pengunjungnya jarang mencapai angka seribu.

Karena itu tidak salah jika Cordoba disebuat sebagai the greatest centre of learning di Eropa, saat kota-kota lain di benua tersebut berada pada masa kegelapan. Cordoba bagai bunga yang menebar harum di Eropa pada abad pertengahan sebagaimana digambarkan Lane-Poole sebagai the wonders of the world.

Pada masa kekuasaan Abrurrahman III, berdiri Universitas Cordoba yang termasyhur dan menjadi kebanggaan umat Islam. Berbondong-bondong mahasiswa dari berbagai wilayah, termasuk mahasiswa Kristen dari Eropa menimba ilmu.
"
http://inpasonline.com/index.php?option=com_content&view=article&id=187:cordoba-kota-peradaban-islam-di-eropa-&catid=28:sejarah-peradaban-islam&Itemid=97

Panjang sedutan dr blog tu, utk bg kita gambaran bahawa Islam pernah mempunyai tamadun yg d segani dan tidak dinafikan oleh mana2 peradaban sejarah.
"

Tempat2 yg boleh dilawati di Córdoba:-
  • Mosque of Cordoba (la Mezquita), now Cordoba's Cathedral
  • The Roman Bridge
  • Calahorra Tower
  • Palacio de Viana
  • Alcázar de los Reyes Cristianos
  • Puerta del Puente.
  • Medina Azahara

Antara landskap menarik Cordova ialah pokok limau or orange yg rendah bergantungan mencantikkan bandar ini. Apa idaknya, geram dibuat pelancong yg dtg. Namun katanya orange ini hanya dibiarkan begitu tanpa dihiraukan oleh penduduk setempat. Idak diusik dan hanya dibiar bergnatungan sehingga jatuh ke bumi...... May b sebab tidak sesuai d mkan. Malah kami ditegur dlm bahasa isyarat agar jgn makan or mengacau buah tersebut. Lihatlah nanti aksi2 kegilaan utk memegang buah2 tersebut.








 Danish pun nak pegang







Pancit ayah kena dokong sorang2

Kami merentasi jambatan berbatu yg hanya utk pejalan kaki. Tidak pasti ia seperti peninggalan Rome kerana rekabentuk serupa juga terdapat di Prague, Rep Chech yg pernah ku lawati sekitar tahun 2003 bersama teman ayag merupakN bekas jurutera navy. Banyak citer yg pasti terpacul bila jumpa Tuan tu, terutama terkenang citer2 di marahi owner rumah. Biasala tu ex komunis, tingkahlaku pun sedemikian rupa. Bkn senang nak berubah,

Aku terus ke Masjid Cordova    Atau The Mezquita (Mosque) of Cordoba sekarang ini menjadi Catholic Cathderal. Bersama 2 org anak kami melawat bekas masjid ini yg mempunyai banyak tianga yg berbelang2 merah. Ia antara senibina masjid yg ternama selepas Mekah&Madinah. Sungguh tertegun melihat senibina didlmnya malah juga hampir menitis air mata melihat bagaimana tamadun islam yg dulu berkuasa di Andalusia diperlakukan dgn pelbagai gambar2 yg tidak senonoh d dlm masjid.

Mihrab di pagar dan ayat2 al-quran tetap utuh di sana-sini. Namun ia menjadi larangan utk umat islam bersolat di dlmnya, yg sudah sekian lama telah diusahakan oleh umat islam di Sepanyol. Pernah suatu ketika sekumpulan pemuda/pelajar yg cuba utk bersolat telah ditangkap.

CathedrAl ini masing digunakan dan bdak kecik tidak dibenarkan membuat bising. Di awal pagi dibenarkan masuk secara percuma jika yg smpai awal. Hati menjadi hiba ini nasib umat islam apabila tiada kuasa di tangan. Mari kita renung musibah yg bakal menimpa jika kita masih berbalah sehingga mengadai agama utk kepentingAn peribadi. Perjalananku patut menjadi iktibar utk insan yg berfikir. Di luar masjid melihat segerombolan bdak2 sekolah, Hola! Menegur kami. Kws tmn yg di tanam pohon limau sambil mempunyai sistem perparitan yg agak menarik bg mengalirkan air berlebihan ke longkang yg lebih besar utk mengelakkan air bertakung. Smart.


















Sekitar Cordoba meronda2...







Ada yg teringin sangat beg mcm ni..but not this color


Ada pelawaan menaiki kuda


Dendangan lagu pemuzik jalanan


Selesai dr situ kami berputar2 d sekitar kota Cordova menjadi kenangan souvenir entah bila akan ku jejaki semula. Cuaca yg amat nyaman dgn mentari terang benderang amat menarik. Kami akhirnya terus ke tapak Medina al zaharah yg terletak sedikit jauh dr bandar.  Tapak ini hanya lawati diluar kerana kesuntukan masa utk bergerak ke Sevilla yg terletak sekitar 143km yg memakan masa hampir 2 jam.






 Sampai juga ke Medina Al-Zaharah, kat Bdr Baru Bangi ade Pusat Rawatan Islam bernama sebegini




Córdoba despide...... 

No comments:

Post a Comment