Saturday 10 March 2012

Turkiye-Day5

Apartment->Kabatas-> Dolmabahçe   Mosque


Perjalananku hari ini hanya berkisar ke daerah Basekitas yg terletak diseberang jambatan Eminonu. Kami begerak dr apartment sekitar jam 10 am utk mendaki ke tram station. Lupa nak bg tahu d sekitar sultanahmet dan beberapa station tram....kena fit jika ingin berjalan2, ini kerana jln2 berbukit dan berkecerunan amat tinggi. Utk yg berusia patut ramai menggunakan tourist bas yg akan hanya menurunkan penumpang di sekitar kws2 menarik. Lihat, pg2 utk ke tram station kami perlu mendaki, sebegini rupa.


Pagi2 kena daki

Cantik ke idak..kreatif



Tolak jgn tak tolak




Selamat sampai di Kabatas yg merupakan stesen tram terakhir di Besiktas. Kena berjalan ke Dolmanche Palace sekitar 10 minit.






Dgn hanya 2Lira seorang(>12) kami ke stesen terakhir d Besiktas iaitu Kabatas utk ke Dolmanche Palace dan Mosque. Palace ini menempatkan pelbagai khazanah termasuk Kamal Atatrtuk. Namun hari Isnin, tutup plak. So kami singgah solat di Dolmanche Mosque, cantik betul masjid ini. Kebetulan baru aje azan berkumandang, imam tiba dan dipakai baju rasmi. Tempat2 bersejarah ini disediakan pengawal yg berbaju hitam yg tertera tulisan Gu..... Selepas solat ada sedikit zikir dan yg menarik imam membacakan ayat al quran di tempat beliau dengan kuat serta sedap sambil didengar oleh para jemaah. Sedap betul suara beliau, yg dpt ku rasakan org turki azan dan membaca ayat al-quran tiada pelat2 seperti jika Pakistan or Bangla di UK. Ini bersamaan dgn org Melayu bila membaca al-Quran, so kita lebih inherit drp Arab berbanding India.....

Selepas solat berjumpa dgn warga Malaysia yg bertugas dgn Pertronas di Wales. Mereka ber7 telah 4 thn di Wales(atas drp Lampeter lagi..)


Rombongan dari Korea


Penjual dan pembeli bertentang mata.... Galatasaray or Fenabache

               
                                              Dolmanche Mosque

Dolmanche Palace, tutup plak hari Isnin




Belakang tu Stadium Bolasepak Besiktas yg kebetulan mlm tu mengalahkan Braga dlm Piala Championship(2-0)



Sekitar di Masjid Dolmanche........


Cantik sungguh internal decoration



                 
Standard pintu di luar sebegitu rupa, kos murah sebab pintunya besar2

TUVALET aka WC aka Toilet aka Tandas


Selepas itu kami berjln balik ke Eminonu dgn berjln kaki sambil melihat kws sekitar. Bdak2 sempat bermain2 di playground yg ramai juga org bersantai2.

Dia cuba utk minta donation. Ana cakap boleh nanti kat Oxford tapi kena buat talent show la sikit.....CornMarkt


Adjust tak kena tu.... dgn Bosphorus Bridge








Bgn2 di kws ini tertumpu di sekitar pantai dan yg ke atas tu perlu mendaki...lihat tangga2 yg banyak utk didaki. Patut org at sini slim2.



Kami terjumpa pasar ikan yg menjual pelbagai jenis ikan yg menarik dgn ingsang mereka diselak utk menunjukkan kemerahan; fresh. Sebelum itu kami cuba makan enchove turki yg d goreng mkn dgn sayur....layan. Anak2 pun pulun, 1pinggan 6TL. Selepas mkn beli sedikit ikan,sotong dan udang utk  d masak kelak. Kat sini boleh aje tawar menawar...

1kg sotong 10TL(on lira)
1kg enchove 7TL
1kg udang     7TL




Nun di bawah sana PAsar Ikan..jom

Burger Ikan pun dia jual


Enchove aka ikan bilis kat sini, besar2 belaka


Nak cuba ikan bilis panas2



Insang merah2 lagi, fresh2

Memang best, daun2 tu pun sedap







Selepas mkn kami cross jambatan utk ke Eminonu yg d sepanjangnya ramai betul org mengail ikan. Bnyk juga diaorg dpt ikan2 kecil, walaupun dkt dgn bot2 pelancong yg mengeluarkan deruman enjin yg kuat.

Tak pasti ape modus operandinya










Dia jual ke ni..



Cadang utk Spice bazar yg terletak di hadapan stesen Eminonu, tapi masing2 keletihan dan sedikit kelaparan maka terus pulang dgn tram. Tiba2 dlm menolak pushchair kami disapa oleh 2 Bayan aka women sambil menunjuk2 kpd Danish. Dia minta izin utk tangkap gambar anak2 ber4, dia amat suka tengok Danish. Sambil mencubit pipi Danish. May b dia org jarang jumpa anak2 sedemikian yg hidung penyek....tapi putih, mata x sepet. Sebab jika mata sepet...org2 sebelah Turkemistan dan berhampiran turki bnyk. Itu lumrah manusia, jika kita amat terasa cute bila berhidung mancung...... but d Msia semua gabungan ini ada dan membentuk suatu rumpun yg dipanggil Melayu.





Sempat juga tangkap gambar bayan2



Dlm tram jam 5pm begitu padat, tiba2 You can seat here with you kids. Pertama kali kami d pelawa.....Teshukur(TK) balas ku.

Kami berhenti pekena kebab di kedai semalam yg amat berpatutan. Boleh tahan....sedap dan harganya utk pengembara budget mcm kami.



Anak ini berumur 15thn... sudah terpaksa bekerja. PR beliau begitu bagus. Semoga berjaya di masa hadapan


Apa lagi....tunggu, Bismillah


Hasil tangkapan di pasar ikan. Udang&sotong begitu sedap...fresh

Ini hasil perjalananku pd hari ke-6 di Istanbul. Semakin mengerti kehidupan masyarakat Turki di kota kebanggaan mereka Istanbul.

No comments:

Post a Comment