Sunday 19 February 2012

Turkiye-Day3

Top Kapi->Spice Bazar


Hari k3 kami meneruskan perjalananku dgn menyusuri Aristar Bazar utk melawat Top Kapi yg merupakan sekarang ini muzium yg menyimpan pelbagai khazanah sejarah empayar ottomaniah. 


TopKapi merupakan kediaman rasmi Sultan2 Kerajaan Ottamaniah selama lebih 400thn. Di sini terdpt juga jubah, janggut dan pedang Rasullawah s.a.w. Istana ini mempunyai 4 courtyard utama dan beberapa bangunan kecil. Pembinaan bermula pada 1459 oleh Sultan Mehmet II yg merupakan penakluk Byzantine Constantinople. TopKapi mula kurang digunakan apabila  Dolmabahçe Palace yg terletak di tepi Selat Bosphorus dibina pd 1856 oleh Sultan Abdül Mecid.

TopKapi terletak berhampiran Haga Sofia(100m) dan Blue Mosque(200m). Ini merupakan antara kws tarikan pelancong, ramai foreigner di kws ini. Samada dr Jepun, China yg kebanyakan dtg secara berkumpulan.

Utk memasuki Tok Kapi dikenakan bayaran 20TL utk dewasa(>12yo). Kws begitu luas yg terbahagi kpd beberapa bhg. Ada yg tidak dibenarkan mengambil gambar seperti bahan2 sejarah rasullallah s.a.w iaitu janggut baginda. Snow tidak menghalang ramai pengunjung utk terus melawati Tok Kapi.

 Blue Mosque...lalu aje tangkap gambar

suasana biasa di kws tourist attraction..... up to you 


Try mcm ni plak posing 


Menuju ke TopKapi...mcm2 ada 


Delima...famous

 Memang famous..begitu juga jagung bakar & berangan bakar


Depan tu pintu Top Kapi ...Imperial Gate juga "Gate of the Sultan" (Turkish: Saltanat Kapısı). Jln ke luar pintu ini menuju ke Hagia Sophia. Kaligrafi pd struktur pintu itu tertera ayat al-Quran dan juga tughras drp Sultan. Dikenal pasti tughras drp Sultan Mehmed II and Abdül Aziz I yg tertera di situ. Salah satu inskripsi di pintu mengisytiharkan:


"Oleh Rahmat Tuhan, dan dengan kelulusan-Nya, asas-asas istana penuh bermakna ini telah diletakkan, dan bahagian-bahagiannya telah kukuh bergabung untuk mengukuhkan keamanan dan ketenteraman; Semoga Allah membuat empayar kekal, dan meninggikan kediamannya di atas bintang yang paling jelas cakerawala." 




Turkish Militer dgn raifal menjaga Imperial Gate ToP Kapi .....banyak khazanah tu




 Didepan pintu Gate of Salutation (Arabic: Bâb-üs Selâm), also known as the Middle Gate (Turkish: Orta Kapı), yg menuju ke bgh ke2 courtyard.



Beli Tiket, 20TL(>12yo)







 Masih di sekitar 1st Courtyard, membelakangi selat bosphorus. Kws ini still masih boleh masuk percuma. Cuma jika ingin melepasi Gate of Salutation utk ke 2nd Courtyard baru kena bayar.... kan ade 4th court yard.




Pemeriksaan sebelum melewati Gate of Salutation seperti di Airport, but not so strict




Mula2 kami ke Imperial Councill Hall yg merupakan satu bhg dlm Courtyard yg ke2.




Emas ke ni.... 


  Imperial Councill Hall  (Divan-saya Humayun) bangunan adalah ruang di mana menteri-menteri kerajaan, majlis menteri-menteri (Divan Heyeti), Majlis Imperial, yang terdiri daripada Wazir Besar  (Pasa Kapısı), viziers, dan lain-lain yang membawa pegawai kerajaan negeri Uthmaniyyah, mengadakan mesyuarat. Ia juga dikenali sebagai Kubbealtı, yang bermaksud "di bawah kubah", merujuk kepada kubah di dewan utama majlis.




Menuju ke Courtyard yg ke-3



Gate of Felicity (Bâbüssaâde atau Saadet Bab-AS) adalah pintu masuk ke dalam Mahkamah Dlm (Enderûn), juga dikenali sebagai Courtyard Ketiga. Ia  menandakan sempadan kepada Mahkamah yang luar atau Birûn. Courtyard Ketiga terdiri daripada kawasan kediaman private dan istana. Pintu mempunyai kubah yang disokong oleh tiang-tiang marmar. Ia mewakili kehadiran Sultan di istana. dikhabarkan bahawa tiada siapa yang dapat melepasi pintu ini tanpa kuasa Sultan. Malah Grand Vizier aka Wazir Besar hanya diberikan kebenaran pada hari-hari tertentu dan di bawah keadaan tertentu.Selepas Courtyard k3 baru terdapat pelbagai khazanah yg dipamerkan utk tatapan pengunjung. Namun kebanyakan bhn2 khazanah ini tidak dibenarkan utk di ambil gambar. Pelbagai jenis pakaian2 sultan yg mengalami evolusi dr bersaiz besar hingga menjadi lebih kecil mengikut peredaran zaman.






Courtyard Keempat (IV. Avlu), juga dikenali sebagai Imperial Sofa (Sofa-saya Humayun), lebih private dlm koleksi sultan2 dan keluarganya, dan terdiri daripada beberapa astaka, kiosk (köşk), taman-taman.



Master bedroom Sultan... 




Pemandangan lain sekitar TopKapi.........




Selepas boring di TopKapi, bdak2 sempat bermain snow....discharge energy







Kws taman di TopKapi yg dilitupi salji 


Tapak kws TopKapi 


Empayar Kerajaan Islam Ottmaniyiah...500thn berkuasa

Ada juga bhg2 yg di tutupi utk proses baik pulih. Maka may be tak semua dpt dilawati......
Ini suasana melepasi keluar Gate of Salutation.




Yg bercostume...tu 


Queen mana plak ni....



Antara benda2 menarik yg diperhatikan selepas keluar dr TopKapi

Apa dia jual ni... 




Fresh loly pop..... sama juga dgn adik yg berbaju merah tadi






Perjalanan menuju ke Spice Bazar, sempat berposing apa yg patut sambil melihat kehidupan manusia di bumi Istanbul.


Hagia Sophia





Exotic Lamp...... 





Evil Eye...ada kisahnya 




Ingat Istanbul Car...rupa Istanbul train Station 








Selesai lawatan Tok Kapi sekitar 3 jam kami terus menjejak Spice Bazar yg terletak berdepan dgn Eminonu tram station. Spice bazar ni lebih kecil dan sesak berbanding dgn Grand Bazar may b kedudukannya yg dekat dgn city centre of Istanbul. 


Pekena BEREKET DONER sebelum bergerak utk solat. Dlm sejuk2 ni mudah lapar. 3TL(RM6) utk 50g  daging kebab bersama roti. Boleh alas perut....



BEREKET DONER... penuh orang..kebetulan hari Ahad




Signature wakil drp 4 mazhab di BEREKET DONER




Sekitar masjid bersebelahan Spice Bazar...
Tempat wuduk...sejuk...no hot water 








Peniaga2 ini begitu ramah terutama mereka menyedari kehadiran org Msia. 

  • Apa Khabar
  • Selamat datang
  • Msia Msia
  • Murah2








Manisan begitu banyak..... 



Nak satu.... boleh serve kat rumah cawan2 ni 







Ini merupakan gerai pertama kami singgah dan start membeli sedikit manisan serta rempah. Ramah betul dia, sambil cakap2 Melayu sikit. Dia bg apple tea yg panas2, memang best. Ini cara marketing dia orang. But for me, dia ok sebab tak push sangat utk beli then boleh tawar menawar.



Rasa jangan tak rasa 




Dia suka dengan Danish 





2nd shop, kedai ini juga promote dgn bg rasa pelbagai manisan. We have customer from all over the world, even Abdullah Badawi buy from us....... LOL

Gambar Pak Lah....paling kanan dr bawah, then gambar ketiga dr bawah 












Cuma terdpt beberapa trend yg ingin di kongsi yg tidak pernah terbaca dlm mana2 blog mengenai tabiat peniaga2 di sini. Pertamanya mereka akan menawarkan pelbagai makanan utk di rasa yg bertujuan utk membawa pengunjung ke kedai mereka. Bia telah memasuki gerai mereka akan diberikan lagi pelbagai makanan utk dirasa termasuk memberi Cay panas. 

Selepas itu mulalah mereka menyuruh kita membeli terutama yg mahal2 sahaja. Manisan2 yg dijual terdapat 2 jenis iaitu yg drp Seker iaitu gula dan satu lagi dr madu. Manisan drp madu lebih mahal boleh dikatakan 2x. Hasil pemerhatian kami sememang terdpt perbezaan harga di antara satu kedai dgn yg lain. Jika telah terkena pancing maka payah nak keluar. So kena tahu bgaimana nak kluar drp kedai mereka. Malah kami ingin beli setakat 300g pun tidak diterima. Ada kedai yg menunjukkan gambar Tun Abdullah berkunjung ke gerai mereka sebagai daya tarikan. So may be boleh jln2 sambil merasa tanpa perlu terperangkap  begitu lama pd suatu kedai.

Keasyikan d Spice Bazar smpai jam melewati 5pm dan keadaan di luar telah gelap gulita. Bila keluar dah mula merayau mencari stesen tram yg terdekat skali. Tau ajelah, bersimpang siur dan kdg2 tidak mempunyai nama jln. So better ingat pintu mana mana masuk utk memudahkan urusan.







Dah mlm2 pun dok promote barangan baby sambil berjoget 



Cuba pekena kebab yg daging bergulung2

No comments:

Post a Comment