Friday 14 January 2011

JAKIM oh JAKIM

Pagi-pagi bangun tidur aje selepas solat subuh insaallah akan membaca Al-Quran dulu, sebagai pembuka hari. Al-Quran online dari JAKIM menjadi rujukan, memang effisen. But baru-baru ni dia orang upgrade webpage baru........ haru- biru aku nak mencari dan membacanya. Finally send them a feedback to take actions. I'm a bit disspointed how their testing procedures being done, hopefully they will improve their UAT. Disertkan komen untuk tatapan, sebagai rujukan:-


"Salam tuan, tahniah kerana upgrade webpage Jakim. Memang nampak lebih anggun dan tertarik..cewah. Tapi saya sedikit amat kecewa kerana cara saudara-saudara membuat testing kpd webpage ini sebelum di buka utk di capai atau surfing oleh pengguna.

Setiap pagi saya akan membuka naskah Al-quran online dr Jakim memandang di Oxford ini saya tiada membawa Al-quran. Alhamdulillah dalam webpage yang dahulu saya amat mahir mengendalikannya, namun versi baru webpage ini banyak sangat bugsnya:-

1-Apabila membaca versi mushraf, ikon Next&Previous terbalik. Maksudnya kita membaca Al-Quran dr kanan ke kiri, sepatutnya arrow <- ialah utk Next tapi dia ke Previous. Minta tuan perbetulkan

2-Versi Terjemahan, saya baca ayat al-Maidah. Bila skrol ke bawah tulisan menjadi lebih besar dan besar dan besar. Click Next page, dah habis.

3-Maklumbalas bila dalam e-Al Quran tidak boleh digunakan, sql errors

Saya amat berharap pihak IT JAKIM lebih peka dgn review the testing procedures, since it will affect the image of this department. By the way it has been on the internet since October/Sept 2010.

Akhir kata, tahniah dan minta diperbetulkan. May be orang d Malaysia tidak membaca A-Quran online, tapi ia amat penting bg kami di luar negara.

Tk"

No comments:

Post a Comment