Monday, 4 April 2011

Trip ke Pt. Buntaq

Kemas2 aje bergegas ke komuter Serdang. Jam menunjukkan 800mlm, train ke Pt. Buntar jam 1000mlm. Ada 2 jam buffer...... but tup tup....announcement... 
" Train ke Rawang akan tiba Lewat.........."
Waduh..... 1st nak guna train d TanahMelayu dlm 2011 dah macam ni. Very bad impression.....

Tunggu punya tunggu...830mlm tak mai juga. Apa lagi, blahla..... Cari teksi, brape ke KL Sentral RM39 utk 1 kereta, wow!!!!!!!!! Boleh tahan mahalnya. Nasib baik kebetulan ada sorang student UPM nak balik Ipoh. Ngam.... just in time.....Ipoh Mali Tarak Sombong Punye!!!!!

Borak punye borak betulla, memang train KTMB begini perangai dia. Lebih2 lagi bila berlaku hujan, bdak cine ni dah kena beberapa kali. Train dia jam 930mlm, so kami share berdua la. Rupanya dia 1st class student BioTech, dalam tahun terakhir...good luck. Kemana hala tuju student ini utk berada dlm pembangunan negara....

Dipendekkan cite smpai aje d KLsentral terus mencari arah utk menaiki train k Pt. Buntar. Selalunya, bila aku travel ke mana2 train station di Europe the 1st thing akan cari TV or Display besar utk menentukan platform mana. Sama aje, jika d Munich, Paris, Venice, Hamburg, Bremen, Prage, Berlin...... itu guide kita. Kan negeriKU dah menjadi negara maju. Masuk aje dr pintu depan KL Sentral, aku tercari-cari.....mana papan ni...kalau kat LCCT Air Asia masuk aje dah nampak.....mana ni. Ke atas ke bawah.....dah le berjalan lebih 24jam...letih kawan2 woi..... Tak ade papan ajaib tu.....ada la sign board Train Antara Bandar ke...... waduh negaraku. Nak confirm aku tanya pekerja KTMB d situ.......yes betul. Payahnya......., jika x ade mamat tu...pening la...penumpang. Papan Ajaib KTMB....... buat la satu. Ada juga ramai Mat & Minah Salleh yg jadi pelancong. Dia lagi rasa haru biru......... apa la.......  Msia ni. Setup bukan utk pekerja KTMB aje, but yg penting for user la.....



Suasana menunggu.....

Sambil menunggu sempat pekena KFC, lapar plak...sebelum ingat ke MD si bawah but ayam habis. Tak boleh goreng lagi ke, no stock.......baru jam 930mlm ni. So makan nasi ayam kombo, perjalanan k Pt. Buntar masih jauh...7 jam. Nanti ade ke org jual nasi lemak bila sampai Tapah or Tanjung Malim....... tu dulu....10thn dulu aku naik now PM pun dah 2 tukar 2 org.

Snap lepas makan....

Jam 10mlm, kami dibenarkan ke platform utk menaiki keretapi. Ni suasana train 2011, sebab ETS train terbaru masih sampai IPOH je. Kalau idak aku boleh try kecanggihan dia. Aku rasa selesa compare dgn bas, lagipun tahap keselamatan bas terutama perjalanan d waktu malam amat aku ragui. So itu main reason aku naik train.

Yg aku nak komen bukan wajah or rupa coach yg tak secantik ETS but dr segi services. Bila sampai aje train station tertanya2 dan gelabah sebab x tau kat mana.....yela memang kat luar tu d tulis stesen mana. But u know bila malam, dah gelap gulita plak tu..... no announcement, no display even dlm 1 coach tu ade 2 flat screen TV.... but the display is no video input. Alahai.....*U**....... , ni suasana 10thn dulu aku naik train. Ni alaf ke21 beb........ malu aku, woi korang ni...... apa dok cakap NKRA kebala ni....mai la turun ke bawah.....

Flat screen tu...kat depan, blkg pun ade.


Dah tercabut meja makan aku, dah lama coach ni..
Sampai Pt. Buntaq, delay dlm 30minit. Ok la....train gerak slow je, jika laju 4 jam dah smpai. There will be a competitive business between bus operator & train, whenever the double track project completed. Aku prefer train...lihat ETS. But KTMB should improve the services provided to the user, since u guys have good backup from Goverment. Unless, there are 3th class mentality still the 1st moto our their staff. Sebab apa, on the way back to KL ada plak annoucement drp Driver, siang.... so mana u guys punye SOP....renung2kan.

1 comment:

  1. Quantum Binary Signals

    Professional trading signals sent to your cell phone every day.

    Follow our signals NOW and make up to 270% a day.

    ReplyDelete