Tuesday 12 April 2011

Menjejak kaki semula d EnglishLand

PerjalananKu ke TanahMelayu berakhir apabila tatkala menjejakkan kaki ke EnglishLand. Penat sungguh sepanjang percutian selama 9hari, namun ia tetap berbaloi. Bila saja A380 touch down d Heathrow maka kehidupan d EnglishLand bermula semula. Yang paling penting minda kita cepat2 tune balik ke persekitaran yg kita tinggal.

Cuaca masih sejuk di Heathrow, setelah selesai dgn UK Borders aku terus menuju ke kws mengambil bagasi. Akhirnya 2beg besar yg dinanti selamat juga tiba d Heathrow. Bukan apa, jika ade connecting flight ni takut tersilap ke destinasi lain. Ini pernah terjadi kepada aku, jadi beware aje....

Setelah dicapai aku terus mencari jln keluar. Apabila melintasi aje NotHing To Declare, aku just buat don't know. Terdapat pegawai yang bersidai memerhatikan pengunjung melintasi mereka. Tiba-tiba, Sir...Sir, seorang pegawai berbaju putih mengejar aku. Aduh!!!!

IM:Do you have anything to declare.......
Me: What type of items do I need to declare Sir, buat macam tak tau.
IM:Do you have any cigrattes
Me: No
IM:How about alcohol
Me:No
IM:Fish.....
Me: Waduh!!!! fish, yeap I've fish.
(Serba salah nak jawab Yes)
IM:Can you please follow me.
Me: OK
IM: What are doing in UK
Me: I accompany my wife studying here. Bla....bla..bla
IM: Sambil memicit2 beg aku. Do you have any ciggrates?
Me: I'm not smoking
IM: How about chesse, meat.... sambil picit2 beg 
Me: No, sambil gelabah juga......
IM: Do you have any souvenirs.
Me: No
IM OK,You may go....
ME: Laju je.....thanks.

Bukan apa, dlm beg tu penuh dgn ikan bilis dan rencah2 makanan. Biasale kan bila balik TanahMelayu, apa lagi kan mcm2 Home Minister pesan. Tapi siapa yang makan banyak.....

Itu pengalaman yg pertama di tahan Mr. IM di airport UK. Mereka hanya menjalankan tugas.....namun kita juga begitu...but alhamdulillah selamat. Then selepas itu terus aje ke ke Terminal 3 mencari bas ke kampung Oxford.

So be careful whenever you pass through the No Declare area...... be smart.



3 comments:

  1. Mak mertua saya menetap di UK.. Entah bila dapat melawatnya di sana.. Anak kami sering bertanya, 'Bila kita nak balik kampung jumpa Nanny..?' Hehehe.. Jauh sangatlah kampungnya.. Rabak poket..

    ReplyDelete
  2. Boleh, plan betui2...saya dpt return tiket 513Pound. Insaallah ade jlnnya...try baca my blog ke Msia suggestion airlines.Tk kerna sudi singgah kat sini

    ReplyDelete
  3. Maceh En. Badrul.. Mmg teringin sangat nak ke Barnsley tu.. hehe Nanti saya baca ek.. Dan sama2 juga.. :)

    ReplyDelete