Thursday 3 March 2011

Tong sampah

N3 pagi-pagi buta...... kali ini pelik sebab apa nak cite pasal tong sampah. Bnyk topik lebih menarikkan, but ini pun juga penting utk masa depan. Kerajaan dok cakap pasal green technology, ini salah satu drp cabangnya. Di UK ni sampahnya telah melalui recycle procedure yg teliti. Dari proses mengasingkan sampah d rumah sehingga iannya d ambil. Ini pada pendapat aku step yang terpenting dalam proses recycle. Apa yg ingin d utarakan ialah persoalan anak sulung mengenai kaedah pengambilan sampah. 

"Ayah kenapa kat Msia tak buat macam tu, tak payahla angkat teruk2 degan air lecek meleleh daripada plastik sampah."

Emmm....bdak2 dah pandai tengok dan fikir mana proses yang lebih baik.

Di sini disediakan tong sampah hijau yg di gunakan utk membuag sampah kekal, sementara tong biru utk bhn buangan recycle. Pekerja hanya perlu menolak sampah ke lori dan di lori terdapat mesin mengangkat ke dalam lori. Tidak secanggih mana, but serve the purpose......kalau tidak mampus pekerja...nak mengangkat benda ni.

Kutipan 2 minggu sekali, yg hijau utk di buang ke tempat pelupusan. Tong biru untuk recycle seperti kertas, kotak, botol kaca&plastik. Kat Msia surat khabar lama!!!!!! surat khabar lama!!!!! macam2 businessman wujud.


Sangkut kat lori, dia mesin angkatkan.  


 Kat sini sejuk, so sampah kurang berbau. Kat Msia panas.....mudah aje berulat. Kena buat research the best solution for our country.

Susah juga begini, rakyat generasi baru semaki prihatin dan bijak. Tetapi cara kita membuang sampah masih di takuk lama. Rumah aku hanya 10 minit ke Putrajaya, tetapi pengambilan sampah masih lagi bukan lori majlis daerah. May b ada yang buat untung, but ke mana definasi negeri termaju. Dengan lori sampah yang terbuka.....pehhhhh.....baunya..... faham2 sendiri. Adakah cukup dgn membina bangunan ratusan tingkat....sudah maju....renung2 la kita.

No comments:

Post a Comment