Saturday, 11 August 2012

Berniaga Perlu

N3 kali ini terpaksa ditulis juga, kerana minda begitu meminta agar disiarkan. Nanti ada org katakan belaan pula, tetapi otak ini ingin begitu sekali dishare apa yg di kotak pemikiran.

Zaman telah banyak berubah, dulu amat sukar utk melihat kedai2 bangsaku(ana bkn Asssabyiah) di segenap pelusuk kws ku ini, iaitu BBB. Tapi kini limpahan Putrajaya telah menyebabkan pembangunan yg menyendatkan jln keluar masuk utk ke lebuhraya. Teramat banyak betul kws perumahan yg menyebabkan banyak kedai2 dibina selari dgn pertambahan penduduk. Dari dulu sekitar 1996 tidak banyak kedai2 bangsa lain di buka di BBB. Tapi sejak dua menjak ini, mereka telah memasuki kws ini, tapi secara total bangsa Melayu masih menguasai bilangan kedai di sini. But dari segi sales, aku tak pasti...

BBB ini merupakan kws middle class Melayu yg kebanyakannya bekerja sekitar Klang Valley. Alhamdulillah antara kws menarik yg tepat utk kami diami sejak pertama kali berhijrah ke kota 16thn lalu. Hinggakan sekarang ramai kwn2 sekuliah or seasrama juga tinggal di sini, malah keluarga isteri(akak2) pun menetap di sini.

Landmark BBB.. kompleks PKNS

Telah terpahat stail aku bahawa dari dulu(sejak mempunyai wang di kocek) akan membeli di kedai sebangsa. Ini kerana semasa kecik begitu payah utk melihat kedai2 itu di kampung halaman. Adale..... kedai Pak Haji di tepi2 jalan namun tidak banyak barang, hanya yg terlalu asas. So bila suatu kws itu mempunyai kedai sebangsa itu menjadi pilihan.

Namun pemerhatian demi pemerhatian melihatkan bangsaku perlukan anjakan cara berniaga. Org2 cina yg dulu menguasai Networking pernigaan ini pun, pada pandangan aku mengalami kesan globalisasi. Yg mana, perniaga2 alaf baru tidak perlu lagi melalui jaringan mereka utk mendapat bekalan. Mereka juga perlu berubah utk survival......


Globalisasi

Apa yg ingin aku ketengahkan teknik or skill berniaga utk melayan pelanggan amat kurang diterapkan oleh majikan Melayu kepada pekerja. Lot of skills dr segi ini. Ini yg selalu aku bergaduh dgn isteri(perang idea je..) mengenai perniagaan org Melayu. Aku tidak tahu adakah sebab darah Baba Nyoya yg mengalir dlm beliau menyebabkan beliau kadang2 anti Melayu berniaga disebabkan faktor di atas.

Selepas pulang dr UK, percambahan kedai Melayu ini lagi amat ketara. Terkejut betui!!!
Orang Melayu sudah banyak modal, merata2 kedai Melayu.....

Berbalik kepada teknik melayan pelanggan, kedai2 bangsaku begitu malas or tidak di ajar menyapa pelanggan. Sebagai contoh kedai runcit di Sek3, dari masuk sampai keluar tak nak pandang pun kita yg masuk. Tapi bila kedai cina yg bertentangan, terkejut kita....

Penjual: Bang!, nak cari apa.....
Pembeli: Starter lampu.....aja
Penjual: Ikut saya. 
Perlahan2 ikut dibelakang...

Penjual: Ada dua jenis bang!, kalau ada apa2 boleh tanya saya.
Pembeli: Superb......

Walaupun penjual tu hanya warga Indon yg mencari nafkah di bumi kita


Cerita kedua

Masuk dlm kedai buku, ingin mencari pembalut buku...
Ada 2 wanita bertudung di kaunter

Pembeli: Kat mana saya nak cari pembalut buku
Penjual: Dari kaunter aje, kat situ....... sambil menunding jari
Pembeli: Ini utk sekolah rendah ke...
Penjual: Dia tulis kat plastik tu
Pembeli: Ada yg kertas tebal sikit...
Penjual: Cuba abang check kat bawah2 tu... bercakap dari kaunter
Pembeli: Tk!!.. terus blah tak beli apa2 pun
Penjual juga org Indon


Cerita ketiga

Kedai buku Pustaka..... Top kedai buku Cina di BBB
Pekerja berbaju biru berkeliaran..

Pembeli: Kat mana saya nak cari pembalut buku
Penjual:En, ikut saya. Yg ini ada 2 jenis.
Pembeli: Mana satu utk sekolah rendah....
Penjual: Yg ini .... sambil melayan pertanyaan berterusan
Pembeli: Saya ambil yg ini.

Pekerja tu ialah bangsaku yg bekerja di kedai Cina. Malah pernah juga warga Mynmmar yg fasih berbahasa Melayu melayan aku utk mencari buku sekolah rendah.


Cerita Empat

Penjual:Mau apa...
Pembeli: Nak cari XXX
Penjual: Ini baguih.... penerangan berterusan
PEmbeli: Angkat ini
Penjual: Ah Chong... lai ζ₯θΏ™ι‡Œ

Ah Chong: ζˆ‘
Sambil meluru datang kepada kami.

Suami-Isteri: Tengok, mcm mana PR mereka....LIHAT


Keep Climbing until......

Ini cerita2 berdasarkan pengalaman yg benar2 berlaku. Bkn ingin mengkritik sahaja, tetapi berniaga ada tekniknya. Bkn sahaja pump duit, hias kedai.... which bangsaku dah mahir TETAPI juga PR pelanggan juga perlu diterapkan kepada kepada pekerja2.

Sungguh amat berbeza, bila bekerja dgn org Cina. Ini yg perlu kita perhalusi. Malah ramai yg Melayu PR nya mesra pelanggan bila borak2 pernah bekerja dgn Cina or bangsa lain. PR mereka ini sungguh berbeza.... sebagai contaoh kedai aksesori SNR yg mempunyai 9 cawangan di Malaysia, di BBB saja ada 4-5.

Beberap tips jualan di UK,
  • Layanan penjual hanya berdasarkan 1 by 1. Lepas layan sorang habis..then the next customer. 
  • Greeting yg berterusan, Welcome, Thank you,sorry
  • Barang boleh ditukar ganti
  • Beratur or q bila order di restaurant
  • Berebut2 bila boxing day...

 
Moga2 apa yg dicurahkan ini meringankan sedikit minda yg terlalu ligat berfikir utk melihat bangsaku berdiri sama tinggi malah lebih dlm pelbagai aspek perniagaan. Kini bangsaku sudah ada yg membina kws perumahan sendiri walaupun dlm scale yg masih sederhana tetapi kita semakin mendepani era globalisasi.
Wassalam

1 comment:

  1. There's shocking news in the sports betting industry.

    It has been said that every bettor must watch this,

    Watch this or quit placing bets on sports...

    Sports Cash System - SPORTS GAMBLING ROBOT

    ReplyDelete