Wednesday 6 June 2012

Sikap Perlu Berubah

Kehidupan berinternet memang begitu sinonim di dalam abad ini. Malah jika tiada internet rasa mcm tak senang hidup walaupun orang mengatakan itu hanya suatu kehendak. Yg pasti terserah kepada individu itu sendiri.

Sejak pulang dari rantau orang, kami membuat bebrapa penilian tentang operator internet. Namun kini, VirginMedia(VM) menjadi langganan orang ramai. Pakej yg berpatutan serta kelajauan min 5Mbps memang amat mencukupi. Dulu di sana kami amat berpuas hati dgn servis Unifi, bukan kerana 100% perfect kerana kita tidak dpt lari dari pemasalahan walaupun begitu rapi kita membuat planning. Tetapi cara mereka melayan masalah dan kerenah pelanggan amat baguih dan boleh dikategorikan dalam kelas A.

Setelah membuat keputusan, aku terus mendaftar dgn VM. SOP pemasangan selepas form di hantar ialah 5hari, tetapi dalam 2-3hari aku mendapat panggilan telefon. 
Encik, boleh kita percepatkan pemasangan dlm minggu ini.
Boleh aje, kami tiada masalah. Memang menantikan...

Wow betulle performance wise, mcm Unifi kita dulu 20Mbps, now dah boleh tengok Viptv online. Memang best. Anak2 pun duk ke hulu dan ke hilir bersama ipad dgn Upin&Ipin. Nampak gaya mereka ketagih....

Danish tengok apa tu!.... Upin&Ipin. Tapi sekarang ada pulak Boboi!!!, tak henti2 mereka melayan sehinggakan perbualan dan dialek percakapan mereka dah hafal......

Dua seringgit dua seringgit...... Apa k benda tu Amat. Dua seringgit dua seringgit... ulang dia lagi

Itulah character mempengaruhi perlakuan anak2 ketika ini. Bagus juga at least mereka cuba mempelajari bahasa Melayu.

Setelah beberapa lama menggunakan VirginMedia ni, tiada masalah muncul. Memang puas hati, setimpal dgn harga dan perkhidmatan.(baru 3w)

Tiba2 ku lihat... mcm lagu Zainal Abidin pulak. Kabel2 telefon di depan rumah aku sudah jauh melayut, alahai.. kataku dalam benak.

Macamana jadi begini, ummmm!!!!.....
Rupanya dahan2 pokok telah menghempap kabel2 tu. Aduhai, jgn la putus pulak fiber VirginMedia ku ni.

Lalu aku pun capai cordless VM,
Tekan 1 utk bahasa Malaysia..... panjang pula arahan ni, dah le nombor 1300.... mahal ni

Akhirnya dpt bercakap dgn operator, selalu the first thing aku akan cuba pickup nama dia. Itu skill yg tengah aku build up, supaya dia tahu si pemanggil ni tahu nama dia dan respect beliau.

Aku pun memulakan bicara..... saya nak maklumkan bahawa dahan2 pokok di depan rumah saya telah menyebabkan kabel2 VM jatuh ke bawah, saya minta VM tugaskan kontraktor VM datang potong sebelum berlaku apa2 kerosakan atau kabel terputus. Jelas dan ringkas complaint aku.....

Dia noted complaint aku, nanti kami akan call Encik dlm 24jam balasnya. 
Ok, saya tunggu...  VM call.
(2thn lepas aku pernah call mereka utk potong dahan, itu pun staff VM yg maklumkan servis begitu ada pada VM)

Tup2... dah 1 minggu tiada tindakan.

Aku call semula, 
Encik report yg dulu tu ....blah2.....
Kena buat report lain. 
Ok, buat le.... but jika VM saya down saya akan Minta Pampasan...

Selang beberapa hari, ada sorang minah ni dok follow up aku.
Encik!! dah ade kontraktor VM datang ke.
Tak ada pun.....

Tadi semasa aku sedang memandu sekali lagi dia call...
Encik! dah ada VM ambil tindakan ke
Bosan saya!!! Jawabku dgn keras sedikit... dah 2minggu ni. Nanti saya report kat Sir Z, saya nak hantar surat layang kat dia
Encik!! Encik!! Jgn buat begitu,
Saya tak kira, 2-3 hari lagi tak settle saya bgtau Sir Z
Encik!, saya akan usahakan cepat2.

Ini apa yg berlaku kpd VM, bhg customer servis tidak dapat memain peranan utk memaklumkan kepada bahagian kerosakan or bhg kerosakan tidak ambil endah.

Lingkup company VM mcm ni, ini yg aku tak bersetuju dgn no competitor. Sikap!!!!, ulang semula Sikap!!! pekerja2 yg ambil sambil lewa.
Sepatutnya, ambil tindakan pantas sebelum kabel tu putus.

Aku teringat katanya seorang military officer, 
"U all tinggal kan software & hardware yg canggih pada saya. Itu adalah bagus, tapi saya risau HUMANware yg ada pada saya ini dpt memikul tanggungjawab dan atitude yg sepadan dgn kecanggihan teknologi."

Mungkin Hak Pengguna tiddak kuat, utk challenge.
Pernah terjadi, BritishGas di saman 2.5juta pound kerana mengabaikan pelanggan beliau.
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3717211/British-Gas-fined-25million.html

Come on wahai pekerja VM ni, be profesional. Bkn tengok bawah tempurung je.
Jika anda bagus, dunia pekerjaan terbentang luas.... dunia in sudah menjadi kecil. 
May be kena buat program Undercover CEO, utk mengetahui perlakuan pekerja mereka.

Fikir kerja itu ibadah, bkn setakat nak dpt gaji. Please fikir&renungkan.

1 comment: