Saturday 2 June 2012

Mendaftar Kenderaan AP Di JPJ

"Sedikit penambahan terbaru.... sementara menuju AP lulus dari MITI. Anda boleh memilih nombor or booking nombor or tender dr JPJ. Semestinya ada yg teringin mencari 1, 2 or digit tertera di kereta masing2. Ini boleh di buat dengan hanya ke JPJ. Cuma semak berapa lama no plate yg telah di beli itu perlu di register or di guna kepada kenderaaan anda..... Jgn lepaskan peluang ini... boleh pilih WXX 123 ke ...77 ke"


Petikan N3 ini drp website JPJ dan seleepas bertanya Pegawai Wanita JPJ di Bdr. Baru Bangi yg bkn hanya comel & cantik manis TETAPI jwp beliau yg yakin, berinformasi,tepat dan mesra pelanggan yg membuatkan saya berasa LEGA bahawa masih ade harapan generasi baru pekerja GOMEN utk memberi servis yg baik. Ini harapan besar pengguna sejajar dgn GTP dan imbuhan kenaikan gaji.

Insaallah saya akan masukkan lg maklumat terkini semasa menggunakan servis JPJ kelak. Ini kira permulaan.... memberi idea. Proses ini boleh dilakukan selepas kelulusan Puspakom.

  • Perlu lakukan e-daftar.
Maksudnya, pemegang AP persendirian tidak boleh pergi mendaftar terus ke JPJ melainkan setelah melakukan e-daftar dgn 3 Gateway Provider(GP) yg telah dilantik oleh JPJ. Iaitu.... kena pergi ke salah satu agen GP, berikan dokumen utk mereka isi dan bila siap bawa dokumen ke JPJ. Agen GP seperti berikut:-


Drosstech Sdn Bhd-saya memilih mereka
(Cepat juga, tak perlu berlari ke opis mereka, just hantar email or faks)
SW-03-17, Cova Square
Jalan Teknologi
Kota Damansara, PJU5
47810 Petaling Jaya
Selangor
www.drosstech.com.my    Encik Fauzi Manan
(fauzi@drosstech.com.my)

Encik Mohd Khamadi
(khamadi@drosstech.com.my)    Tel    : 03-6142 4577
Faks : 03-6142 4577


Synergycentric Sdn Bhd
Level 2,
Wisma Amtek,
No. 15, Jalan Tandang,
46050 Petaling Jaya,
Selangor.
Encik Annathurai Periasamy
(annathup_ipoh@yahoo.com)      
Telefon  : 03 – 7787 9772
Faks      : 03 – 7985 7991

Cuscapi Berhad
Level 1, Blok B, Peremba Square
Saujana Resort
Seksyen U2
40150 Shah Alam
Selangor
www.cuscapi.com    Encik Faris Neo Abdullah
(farisneo@cuscapi.com)

Tel    : 03-7623 7764
Faks : 03-7622 1999
(Setakat 11/7/2012-belum memberi perkhidmatan )



  • Dokumen yang perlu dikemukakan kepada GP secara email or faks bagi proses kemasukan data pendaftaran adalah seperti berikut:-

Dokumen pengenalan diri pemilik;
Salinan Lesen Import (AP);
Salinan Borang Kastam K1; dan
Salinan Laporan Pemeriksaan Kenderaan di PUSPAKOM(B2 form)
Bayaran sebanyak RM50-bank transfer dan sertakan resit tersebut. Mudahkan. Syabas JPJ.

Drosstech(promosi ni) akan email semula apabila diluluskan
Resit
JPJK1 seperti di bawah
Checklist
Form JPJK1-jgn lupa sign


  • Bawa semua dokumen di atas ke JPJ dan register. Jika nak plate Wilayah, kena ke Wilayah. Jika nak Johor, sila ke Johor(sistem JPJ belum boleh menerima stateless). Pilih no kereta yang ingin digunakan(nak cantek tempah le... min RM300). No yang telah ditempah boleh disimpan selama sebulan, jika lebih drp itu dan kebetulan kereta belum dapat dikeluarkan, kena beli yg lain. Jadi timing penting. Tapi anda tidak perlu membawa kereta ke JPJ. 


Keterangan lanjut hubungi  JPJ di talian 03-8886 6427.
atau  Layari portal

http://portal.jpj.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=90%3Apelaksanaan-pendaftaran-kenderaan-import-secara-edaftar-pemegang-ap-individu&catid=6%3Akenderaan&Itemid=42&lang=ms#ja-content




Pendaftaran @ JPJ

Selepas selesai boleh ke JPJ utk daftar kenderaan. Sila bawa dokumen yg telah disediakan oleh GP di atas. Senarai berikut hanya semakan:-

 KENDERAAN PERSENDIRIAN

  •     Borang JPJK1 (2 Salinan - Cetakan Elektronik)
  •     Dokumen Pengenalan Diri bagi Kategori Bukan Individu
  •     Surat Tawaran No. Pendaftaran dan Resit (Jika Berkenaan)
  •     Laporan Pemeriksaan Puspakom B2
  •     Permit Import (JK69)
  •     Borang Kastam K1
  •     Bayaran/Bank Deraf/cash pun boleh
* Jika yg register bukan penama, sediakan salinan IC. Itu SOP, JPJ.
Setelah siap, jumpa pegawai JPJ utk proses semakan borang. Beliau akan menyuruh kita membuat Bayaran:-
  • Pendaftaran kenderaan RM300
  • Road tax, berdasarkan cc kereta 

Saya memilih plate running no(bayaran RM210) utk mempercepatkan kenderaan meluncur di jalan raya. Malah, kami juga kekurangan mobil setelah hampir 2 bulan.


Dalam masa sejam, No kenderaan dan roadtax telah siap beserta geran kenderaaan AP tersebut. Memandangkan saya melakukan sendiri, tidak pasti bayaran jika menggunakan agen. Tapi memang mudah as long dokumen lengkap. Proses terakhir memasang plate kenderaan.


Cukup sekadar ini, segala kekurangan harap dimaafkan. Selamat mencuba.

24 comments:

  1. Syabas atas informasi yang lengkap.. saya juga tengah dalam proses mengusahakan agar kereta yang dibawa balik dari UK dapat digunakan dengan kadar segera.. buat masa ini terpaksa lakukan sendiri setelah agen yang dilantik dari UK lepas tangan..

    ReplyDelete
  2. Tk tuan, selamat mencuba.... ada apa2 boleh hubungi saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bangga dan bersyukur kerana mempunyai kawan seperti abg bad...

      Delete
  3. Salam tuan..lama tak untuk proses borang K1 kastam..? Tq

    ReplyDelete
  4. K1: Isi borang. Then wait around 1hour utk Kastam Verify. X lama. Actually boleh buat K1, tafsiran Kastam and bayar(jika setuju) dlm 1 hari je. Then boleh bawa keta keluar terus.... as long u dah dpt approval from Jpj.Tk

    ReplyDelete
  5. saya cuma terkilan dengan permohonan AP yang agak lewat untuk mendapat kelulusan malah sudah 3 minggu saya asyik menelefon ke pejabat berkenaan jawapan yg saya perolehi masih dalam proses..(ingin benar saya bertanya berapakah tempoh masa piaggam pelanggan pejabat berkenaan)....saya berasal daripada Sabah dan sekarang bertugas di Bintulu...bayangkan bagaimana dasyatnya kes saya..kereta sudah berada 14 hari di Pelabuhan KK...dengan isteri saya yang sarat mengandung berkejar ke JPJ untuk melanjut tempoh tempoh no yg dipohon sebelum ini.....saya hanyalah kakitangan awam yang pernah bertugas di luar dan bukannya membawa kereta tersebut untuk dijual di sini...hanya sebagai tanda mata....saya merayu agar ada sesiapa yg boleh menolong saya....liqoq@hotmail.com trimakasih

    ReplyDelete
  6. saya bakal memohon ap dan saya tiada lesen UK, adakah boleh lepas dalam proses memohon AP? then, saya masih belum layak untuk lapor diri memandangkan saya belum viva...apa pendapat anda?

    ReplyDelete
  7. Tak gerenti boleh lepas, sebab pekeliling MITI telah ada since 2011 about lesen UK.

    Jika ada surat tamat belajar dr Uni, would be OK. Normally org biarkan dulu keta di UK, jika x cukup 9bln. Lepas Viva baru selesaikan.

    But isunya di UK, nak parking d mana, kos, siapa nak tolong panas enjin. Setakat 1bln, may be boleh upah kwn2

    ReplyDelete
  8. tuan tuan,
    apa yang saya tahu, tempoh 9 bulan dikira dari tarikh v5 hingga tarikh boarding pass.. jadi jika tinggalkan dulu kereta untuk 'cukupkan bulan' tapi kita sudah pulang ke malaysia, dikhuatiri syarat berkenaan tidak dicapati.. maaf, tidak ditepati :)

    ReplyDelete
  9. Tuan, saya ada membeli sebuah honda recond di kedai kenderaan. Loan telah lepas, telah dibuat pemeriksaan puspakom khamis lalu, telah masuk e-insurance tetapi dimaklumkan oleh ejen sykt pada hari ini (selasa) bahawa kereta lambat daftar kerana perlu tunggu seminggu selepas pemeriksaan di puspakom baru boleh masuk e-register di GAP. betul ke?

    ReplyDelete
  10. Tuan, saya ada membeli sebuah honda recond di kedai kenderaan. Loan telah lepas, telah dibuat pemeriksaan puspakom khamis lalu, telah masuk e-insurance tetapi dimaklumkan oleh ejen sykt pada hari ini (selasa) bahawa kereta lambat daftar kerana perlu tunggu seminggu selepas pemeriksaan di puspakom baru boleh masuk e-register di GAP. betul ke?

    ReplyDelete
  11. Macam mana dengan insurans? Sebelum JPJ keluarkan roadtax, kena ada insurans kan? So kita kena pergi buat insurans dulu ke? Tapi, no plat tak tahu lagi sebab belum daftar dengan JPJ. So, mcm mana tu ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada masalah beli insurance dulu. Boleh che k dgn insurance company.

      Delete
  12. salam...saya skrg sedang belajar di uk dan bercadang membawa pulang kereta ke malaysia...masalahnye saya tiada lsen kenderaan malaysia...tetapi saya ade lesen kenderaan UK...adakah saye masih layak utk memohon AP kenderaan pelajar? and one more thing...AP ni pengecualian cukai 200% tu kan? so kalo harga kereta saya yg sayabeli tu 4000 pound (2nd Hand) which is RM20,000 adakah peratusan cukai tu berdasarkan dri harga yg saya beli iaitu RM 20,000 ataupun dri harga asal market price di UK?

    ReplyDelete
  13. Hebat dan Tahniah!

    Agensi Kerajaan Berwajib (Wisma Putera, Education Malaysia atau MITI sendiri) perlu berinisiatif memperjelaskan dan mempiawaikan (standard) SOP / Carta Alir / Prosedur Kerja berkaitan ini.
    BUKAN MAKAN GAJI BUTA DI LUAR NEGARA!

    TAHNIAH SEKALI LAGI KEPADA BLOGGER!

    ReplyDelete
  14. secara dasar boleh assume mcm tu, +/- 20%

    ReplyDelete
  15. memang lambat ap nie..kastam tidur kut..hampeh

    ReplyDelete
  16. AP bkn urusan kastam. Itu MITI, minta clear. Tq

    ReplyDelete
  17. salam..saya ingin memmbeli kereta honda direct dari JAPAN PARTNER ltd dan saya tidak tahu proses dan apa yang perlu bila kerat sampai di port klang nanti..mintak tunjuk ajar,..tq

    ReplyDelete
  18. nk tanya tentang borang kastam k1. Ada cara utk chck semua cukai telah dibayar oleh dealer sebelum sign dan amnik kereta? boleh telephone check dengan pejabat kastam? takut sat gi suda pakai tapi cukai tak bayar kastam mai tahan pula. TQ

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum...nk mintk pencerahan sedikit brkaitan kereta yg saya beli keluaran negara tahiland..geran,roadtax,insurans dh complete.stiap 3bulan sekali kne renew roadtax...info yg sy dot dr seorg member mengatakan jikalau kenderaan asing dh lama duk di mlaysia,urusan penukaran hak milik persendirian adalah percuma..betul ke...

    ReplyDelete
  21. kalau proses nak beli kereta elektrik dari china pun sama ke tuan..mohon pencerahan

    ReplyDelete
  22. mana-mana yang tak tahu berapa cukai atau duti. boleh gunakan kalkulator di kiraduti.com . saya dah gunakan dan tepat.

    ReplyDelete