Tuesday 28 December 2010

NHS di Oxford!!!!!

Salji semakin mencair, tapi aku belum sempat bermain snow. Mungkin ade peluang kedua, insaallah. Lagipun cuaca sejuk sekitar -9C ke 0C sungguh memeritkan dalam 1 bulan yang lepas. Anak bongsu aku masih lemah, setelah seminggu terbaring di sebabkan batuk dan deman. Sekarang sudah makan sikit-sikit dan berminat untuk bermain PSP, semoga minggu ke-2 ini dia semakin pulih dan normal seperti biasa. Alhamdulillah De'longhi Convector Heater 2KW yang baru di beli banyak membantu, terutama bila tengah malam suhu merudum negatif.

Berbalik ke topik perbincangan, mendapatkan perkhidmatan rawatan perubatan di Oxford. Sebagai sebuah negara maju, sudah pastinya sistem rawatan perubatan....namun jika anda berhijrah ke sini perlu tahu segala trick. Kebetulan anak ke-4 aku mengidap asthma, maka perlu ubat standby setiap masa: Ventolin.

Apabila menetap di UK anda perlu mendaftar dengan National Health Service(NHS) mengikut cathment area, seperti klinik kesihatan di Malaysia. Namun medical centre ini hanya boleh dikunjungi dengan membuat appointment, tak boleh terjah datang je...tau.

Aku sudah banyak kali ke medical centre ini, sebab percuma. Siapa kata...sebenarnya kita telah membayar cukai bulanan, seperti kami disebabkan wife melakukan training maka kami tidak dikecualikan cukai. Rawatan bertemu doktor percuma, tapi ubat perlu di bayar bagi yang berumur 16 tahun ke atas. Boleh tahanla!!!!!!!!!!

Doktor-doktor di sini bagus tapi amat payah betul nak bagi ubat. Anak ke-3(5 thn) yang batuk dan deman hanya diberikan paracetamol. Kalau di Malaysia tu siap dengan antibiotik, vaitamin.....macam-macam ade. Kebetulan masa jumpa doktor terlewat 10 minit, so staff nak reschdule the appointment....masa ni kena belajar story sikit....kata my son has been coughing for almost 2 days and he can't sleep at night....barula dia nak slot in. Kena la tunggu 30 minit dengan budak batuk tak henti-henti, yang risau takut dia termuntah aje.

Memang bagus agar anak-anak ini to build up their antibodi, but you know kadang tu kesian budak itu terbatuk-batuk. Kalau anak besar kita boleh memahami but bagi yang di berumur 6 tahun ke bawah...... tidur malam pun tak lena. That's the part and parcel as a parent.....

Moral of the story, you should be able to convinced the NHS personnel especially the front desk...

2 comments:

  1. Pendekata kena pandai cari lubanglah kan..nak idup.

    ReplyDelete
  2. Betui2, kat Msia anak-anak dah ketagih drug...kiranya. Di sini dia bg bila perlu je

    ReplyDelete