Friday 3 July 2015

Berpuasa di Muenchen


     


Salam Ramadhan semua.

Lama sungguh tidak menulis walaupun teruja utk berkongsi cerita mengenai Ramadhan di benua Eropah secara lebih spesifik. Ini cerita lama sekitar 2002. Pada ketika itu berpuasa dalam musim winter. Macamana suasana...

2002-Munich, Germany

Semasa ini aku berkelana selama 5 bulan di Munich bersama teman2 utk tugas rasmi.... bekerja lah maksudnya. Dalam kehidupan yang single ini pelbagai tugas dilakukan, adakalanya tidak pernah langsung dilaksanakan di Malaysia. Aku sampai di Munich pada July, wah summer la kan pada itu. Suhu sekitar 17C.... nyaman sungguh. Tarikh pulangnya pula sebelum Raya, awal2 dah plan. 

Aku tinggal bersama teman di Ottobrun sekitar 30minit dgn keretapi ke Munchen Hauptbahnhof.... apa ke benda tu... boleh lagi teman spell. Dlm bahasa Melayu dipanggil Munich Central Train Station. Seperti photo di bawah.

Image result for munich hauptbahnhofImage result for munich hauptbahnhof











Utk makluman, Munich ini ramai org Islam dari Turki yang dtg semenjak WW1 lagi. Jadi tidak sukar untuk mencari makanan halal di setiap cerok. Tips utama mesti cari Masjid kerana di situ bertumpu kedai2 daging & restaurant halal. So don't worry if tuan or puan terpaksa or dipaksa ke Munich, soal makanan or pemakaian bagi wanita muslim tidak pelik di mata masyarakat setempat. 

Kebetulan Ramadhan sekitar Nov, jadi masa winter waktu siang lebih pendek dari malam. Jika di Malaysia sekitar jam 7 baru gelap tatkala mentari terbenam. Tapi masa winter jam 4 ptg sudah gelap. Waktu solat Zohor dan Asar adalah rapat, adakalanya hanya berbeza dalam sejam lebih. Flashback Nov 2002, zohor sekitar 12 am dan asar 2 ptg. Sementara maghrib pula 4.30ptg, matahari terbit dalam 730ptg. Jangkamasa berpuasa dalam 9 jam..... Wow pendeknya!!!!

Itu org cakap best berpuasa dalam musim winter, pendek aje. Kebiasaan pada hari bekerja aku pulang dalam 530ptg, jadi time berpuasa kami berbuka di pejabat aje. Berbekalkan air , roti or kurma... cukup dah. Balik rumah baru makan apa yang patut. 

Berpuasa diperantauan ini tidak sama langsung dari segi persiapan dan mental. Be strong. Malam carilah masjid untuk terawih, tapi di Ottobrun ini tiada yg dijumpai.

Image result for kebab in munichJika hujung minggu, aku memasak dgn rakan serumah ala kadar sahaja. Nasi dan 1 lauk, samada brahim yang dibawa, ayam goreng or kicap. Yang simple. Rasanya tak pernah berbuka di Restaurant, may be berjimat. Tiada buffet yg ingin dikejar... Tapi jika dpt Doner Kebab yg memang favorite pun memadai... jika mula2 belajar makan pasti tak habis, lama-kelamaan tak cukuuuupp. Alamak... dulu tiada zaman selfie sangat since kamera phone pun tak famous sangat. Tak mampu kiranya. So tiada stok gambar food ketika berbuka...anyway tengok je Doner Kebab kasi terliur





Sahur makanannya selalu sama dengan waktu berbuka.  Bolehla kan... waktu berbuka singkat. Lagipun winter dengan suhu di bawah 10 celcius pasti sejuk... perut cepat keroncong tapi rasanya dahaga itu memang berkurang sangat. Another part, mata pun sejuk je.... winter kan(ada faham maksud tu...). Yang pasti disini 100% menggunakan driver, dia akan bawa kemana yg kita ingin pergi. Namun kena ikut waktu yang ditetapkan, kalau tidak kena tinggal as salam.... maksud saya 100% public transport, badan fit. Mcm ni...

NeuSchwanshtein                                           Garmich Peterkechien   


Sebagai general knowledge, Munich ini tahap kebersihannya Super Clean. Memang jauh berbeda dgn kita so jgn lah mencemar duli membuang sampah ikut suka. 

Yg paling best setelah hampir sebulan berpuasa masa utk pulang beraya ke tanah air tercinta. Wow !!! ini journey paling lama utk beraya dlm 14 jam. Tetapi bagi yg pulang ke pantai timur 14 jam may be jangka masa optimum utk sampai destinasi.

Since this is my first trip outside Asia,                
jadi ole2 raya pun boleh tahan. 
Image result for ferrero rocher coconutApabila check in di Munich, total luggage 
kami(2 org) sudah mcm 4 org punya . Antara yg banyak adalah Forrero Rocher Coconut, sebab murah dan di Msia ketika itu belum banyak di pasaran



Jadi ground staff Lufthansa kata... since the flight is not full I allowed both of you to check in without any charges. 
Image result for lufthansa   
Muenchen Airport



But you have to pickup your luggage and check in again in Munich. Bila kami check in dengan MAS memang kantoi. Selepas buang apa yg patut( terpaksa....... note2 semasa belajar dgn firma... nasib dpt store dlm memori aka otak) pun masih terlalu berat utk di kawtim. Akhirnya begini lah kata Akak MAS, saya kira round up aje. Ini dah kira bodek habis, mengayat pun tak jalan. Finally kena bayar sorang RM1K+++. Apa lg swipe je dulu kredit kad yg ada..... Ketika ini exchange rate sekitar 1Euro == RM3.8.

Image result for teh tarikDalam flight ada steward yg rajin offer kami... nak teh tarik ke!!! Aduhai... boleh aje, walupun not my favorite tapi mana mungkin dilepaskan pengalaman minum teh tarih di 30,000 km di awan biru. Semoga berjumpa di next Ramadhan.


No comments:

Post a Comment